EILANDHOPPEN GRIEKENLAND

EILANDHOPPEN IN GRIEKENLAND

Het was in de zomer van 2017 toen ik samen met manlief en jongste in Griekenland ben gaan eilandhoppen. Voor het eerst gingen we backpakken in de zomervakantie. Het was voor ons een mooie ervaring. Griekenland is hier dan ook zeer geschikt voor, met de ontelbare eilanden, de vele slaapplekken, het mooie weer en de gastvrije bevolking.

Wij hebben er voor gekozen om de reis volledig zelf te boeken, om een reis op maat te maken. Omdat ik mijn reiservaring graag wil delen met geïnteresseerden volgt hier ons reisprogramma:

Wij vlogen op het vliegveld El. Venizelos, dat een uur reizen ten oosten van Athene ligt. Wij vlogen met Aegan Airlines. Tot onze verbazing werd er aan boord zelfs een warme maaltijd geserveerd.

DAG 1-3
Vlucht Amsterdam – Athene (3 uur vliegen)
Verblijf van 2 nachten bij Ramada Attica Riviera Hotel in Mati (Rafina), een hotel met zwembad aan zee.
Rafina is vanaf het vliegveld bereikbaar met de bus (€ 4 pp). De taxi van Rafina naar het hotel in Mati kostte € 12.
Op de 2e dag hebben we het Akropolis in Athene bezocht. Dat is vanuit Mati goed te doen met bus/metro. Wij zijn op het heetst van de dag gegaan, dan is het minder druk op deze toeristische plek. Zorg voor voldoende drinkwater en bedekking tegen de zon! Er staan overigens waterkraantjes op de berg.

DAG 3-6
Veerboot van Rafina naar Paros
Verblijf van 3 nachten bij Paros Rooms in Parikia. Wij hadden een rustig gelegen appartementje met zeezicht, na 10 meter afdalen sta je bij de zee, na 1 km wandelen ben je in het centrum van dit karakteristieke Griekse stadje. Wij hebben voor een dag een auto gehuurd en het eilandje rondgetoerd.
Op dit eiland zijn verschillende wandelroutes uitgezet.

DAG 6-9
Veerboot van Paros naar Santorini
Verblijf van 4 nachten bij Porto Villa te Vlychada, een hotel met zwembad gelegen aan de zuidkust. Dit hotel is gelegen in een minder toeristisch deel van het eiland. Met uitzicht op een klein haventje, een tomatenfabriek/museum en enkele restaurants (het beste visrestaurant van het eiland). Enkele kleine strandjes liggen op een steenworp afstand. Ook hier hebben we voor een dag een auto gehuurd om het eiland te verkennen. Natuurlijk ook om de bekendste zonsondergang van Griekenland van Santorini te aanschouwen, aan de noordkant van het eiland. Pfff wat een drukte. Wij zijn op een terras neergestreken voor het diner met uitzicht op de zonsondergang en hebben ons verbaasd over alle toeristen die het fenomeen tientallen keren fotografeerden.

DAG 9-12
Veerboot van Santorini naar Tinos
Verblijf van 3 nachten bij Agali Bay Hotel in Tinos Town, een klein knus familiehotel met uitzicht op zee.
Dit eiland verbaasde ons het meest. Hier komen bijna alleen Griekse toeristen, voor een bedevaart. Vanaf de haven tot aan de kathedraal ligt een rode loper van 1 km, waarover bedevaartgangers bergopwaarts naar de kerk kruipen. Om daar de verschillende relikwieën van de kerk te kussen. Het was zeer bijzonder om dit te mogen aanschouwen.
Dit eiland is ook een kunstenaarseiland. Helaas waren wij te kort op Tinos om het eiland goed te verkennen, hier komen we zeker nog eens terug!

DAG 12-13
Veerboot van Tinos naar Rafina.
Op Rafina hebben we nog een overnachting gehad bij hotel Corali in Rafina. Het was tot laat in de nacht best rumoerig op het pleintje voor het hotel. Een volgende keer zouden we Avra hotel kiezen, maar helaas was dat al volgeboekt.
Op dag 13 zijn we met de bus naar het vliegveld gegaan voor onze terugvlucht (€ 4 pp).

VEERBOTEN
De veerboten heb ik geboekt via een vergelijkingssite. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om alle tickets via hetzelfde boekingskantoor te boeken. De tickets heb ik oplaten sturen naar Nederland. Je kan ze ook ophalen bij de rederij, maar dan moet je voor elke afvaart in de rij gaan staan om de tickets op te halen. Wij hadden ook voor elke vaart plaatsen gereserveerd. Dat kost slechts een fractie meer en dan heb je altijd een goede stoel.
De veerboten kunnen enorm groot zijn, soms wel 7 verdiepingen. Op de boot is altijd voldoende eten en drinken verkrijgbaar, maar je mag ook zelf voeding meenemen. Op sommige boten verzoeken ze om de bagage op een ander dek te plaatsen, wij hebben dat nooit gedaan.
Het is aan te raden om het hotel vervoer te laten regelen vanaf de veerboot, vooral op Santorini. Vaak rijdt de hoteleigenaar zelf op en neer voor het gastenvervoer.

ROUTE
Onze route was Athene – Paros – Santorini – Tinos – Athene.
Een volgende keer zou ik niet terug reizen naar Athene, maar retourvliegen vanaf een zuidelijker eiland.
Op de zuidelijker eilanden is het weer net wat beter en staat er minder wind.
Paros is karakteristiek, Santorini is toeristisch maar heeft een supermooi landschap, Tinos is bijzonder.

SAMENVATTING VAN BOEKINGEN VOORAF
Klik op de blauwe teksten voor de links
Vluchten, voor vergelijken: Momondo
Veerboten, voor vergelijken prijzen en vaartijden: Directferries

Overnachtingen:
Ramada Attica Riviera Hotel in Mati (Rafina)
Paros Rooms in Parikia
Porto Villa te Vlychada
Agali Bay Hotel in Tinos Town
Hotel Corali in Rafina / Avra hotel in Rafina

Kosten: circa € 850 pp voor 13 dagen voor vlucht, veerboten en overnachtingen.

Wil je liever een kant-en-klaar reis boeken?
Kijk dan eens naar deze websites:
TUI Eilandhoppen
Traveldeal Griekse eilanden
D-Reizen (algemene website)

2 thoughts on “EILANDHOPPEN GRIEKENLAND

1. Hoi Ingrid,
    Leuk om je verslag te lezen.