GR5

Het Grote Routepad 5 loopt van de Noordzee naar de Franse Riviera en heeft een lengte van ruim 2400 km.

Net onder Maastricht raakt de GR5 het Pieterpad, het wandelpad dat loopt van Pieterburen naar de Sint Pietersberg in Maastricht van bijna 500 km lang. Veel lange afstandswandelaars die het Pieterpad van noord naar zuid hebben gewandeld gaan verder zuidwaarts richting Nice, dat na 2100 wandelkilometers kan worden bereikt. Ook wij hebben deze route gevolgd en zijn inmiddels tot aan het meer van Geneve gewandeld.

Tot aan Maastricht is het eenvoudig om voor 1 of 2 dagen heen en weer te reizen maar hoe verder je naar het zuiden wandelt, hoe lastiger dat wordt. Het vraagt best wat tijd en zoekwerk om overnachtingen, vervoer etc. vooraf te regelen. Hier volgt een beschrijving van mijn ervaringen ten aanzien van praktische informatie over de GR5.

routegidsen

De gehele GR5 route is uitgestippeld in routeboekjes.
Elk routeboekje bevat routebeschrijvingen, plattegrondjes, afstanden, aanvullende informatie en praktische informatie over openbaar vervoer, overnachting en andere nuttige adressen. Het boekje ‘Wallonië en Groothertogdom Luxemburg’ bevat zelfs een hoogtegrafiek. Voor dat je vertrekt is het noodzakelijk om de praktische informatie en om routewijzigingen te checken, tussentijds kunnen er wijzigingen hebben plaats gevonden. Op internet zijn wijzigingen te vinden als je zoekt op ‘GR5 route aanpassingen’.

Zelf nemen wij tijdens het wandelen nooit het routeboekje in de hand, maar kopiëren we de plattegrondjes en de routebeschrijvingen, zodat we alleen maar een A-4tje in onze handen hoeven mee te dragen. Als we aan het einde van een gekopieerde kaart / beschrijving zijn, wordt de volgende kopie uit de tas getrokken en gooien we de gebruikte kopie in de vuilnisbak.
Vooraf thuis maken we ook met de telefoon foto’s van de pagina’s uit het reisboekje, dan hebben we altijd de aanvullende informatie bij de hand. Zo beperken we het gewicht aan reisboekjes in onze rugzak.

Zie voor de boekjes de pagina https://www.wandelzusje.nl/reisgidsen/

VERVOER

Om aan het start- en eindpunt te komen maken wij gebruik van eigen auto en/of openbaar vervoer. Bij het uitstippelen van onze reis houden we er rekening mee dat het eindpunt te bereiken moet zijn met openbaar vervoer, dat is wel zo handig voor de volgende etappe. We weten op dat moment meestal nog niet hoe we de volgende keer gaan reizen.

Het ultieme van een meerdaagse wandeltocht vinden wij toch wel het wandelen van slaapplaats naar slaapplaats, zonder gebruik te hoeven maken van een ander soort vervoer dan je eigen benen. Maar soms kiezen wij er voor om eens een dag zonder zware bagage te lopen en dan ben je op de bus aangewezen.

etappe 1: van maastricht naar soumagne (België)
etappe 2: van soumagne naar stavelot
etappe 3: van stavelot naar vielsalm
etappe 4: Van vielsalm naar diekirch (Luxemburg)
etappe 5: van diekirch naar mertert
etappe 6: van mertert naar neufchef (Frankrijk)
etappe 7: van neufchef naar rongeuville
etappe 8: van rongeuville naar salonnes
etappe 9: van salonnes naar Schirmeck (juni 2016)
ETAPPE 10: VAN SCHIRMECK NAAR METZERAL (sept 2016)
ETAPPE 11: VAN METZERAL NAAR BELFORT (AUG 2017)
ETAPPE 12: VAN BELFORT NAAR LES BRENETS / VILLERS-LE-LAC (MEI 2018)
ETAPPE 13: VAN LES BRENETS / VILLERS-LE-LAC NAAR NYON (MEI 2019)

Bij onze eerste wandel etappes zijn we regelmatig gebracht en gehaald. Zo zijn we met de trein naar Maastricht gereisd en heeft mijn man ons de volgende dag met de auto opgehaald. Bij de 2e etappe hebben we met mijn gezin een huisje gehuurd in de omgeving en heeft mijn man ons steeds naar begin- en eindpunt gebracht met de auto. En ook tijdens onze 3e wandeltocht was hij van de partij, toen hebben we slechts 1 dag gewandeld en heeft hij zich tussentijds op een andere wijze vermaakt.

Maar hoe verder weg we gingen om te wandelen, moesten we naar andere reismogelijkheden uitzien. Voor onze 4e etappe zijn we met de trein aan het einde van de middag naar Vielsalm gereisd, hebben we ‘s avonds in een hotel geslapen om de volgende dag fris te starten met onze wandeltocht. Dat is prima te doen. Ook de terugreis vanuit Diekirch gaat uitstekend met openbaar vervoer. In deze wandelweek hebben we slechts 2 nachten in eenzelfde hotel geslapen, waarbij we dan gebruik maakten van het openbaar vervoer. Dat was in Vianden, een stadje dat de moeite waard is om een extra overnachting te boeken.

Bij onze etappe 5 hebben we, met onze beider gezinnen, voor een lang weekend een huisje gehuurd op een camping in Beaufort. Heel gezellig, het werd alleen niet zo op prijs gesteld dat wij heel vroeg uit de veren gingen, waarna de rest zich prinsheerlijk nog eens omdraaiden om verder te ronken… Ook hier werden we meestal gebracht en gehaald door mijn man, soms gingen we met de bus. Openbaar vervoer met de bus is heel goed te doen op dit traject. De bussen rijden op tijd, voor een openbaar vervoer kaartje in Luxemburg betaal je € 2 p.p. voor 1 uur reizen ongeacht waarheen, voor zowel de bus als de trein. Een kaartje kan je in de bus kopen of in een automaat op een station. Zorg dat je gepast geld bij je hebt! Ook kan je een 10-ticketsboekje kopen op een station voor € 16.

Etappe 6 was wat problematischer qua vervoer. Als je met de trein naar Mertert wilt is via Luxemburg-stad het meest gericht, reistijd meer dan 4 uren. Dat heeft ons doen besluiten om met de auto naar het treinstation Sandweiler-Contern te rijden om daar de auto voor een week te parkeren. Dat ligt 10 km ten oosten van Luxemburg-stad en het parkeren op het kleine parkeerterreintje is gratis. In de hoofdstad betaal je al snel € 65 parkeerkosten voor een week. Van daaruit treinden we naar Mertert. Aan het einde van de week zijn we met de bus vanaf Neufchef naar Thionville gegaan en verder met de trein via Luxemburg-stad naar onze auto in Sandweiler-Contern. Toen we in de wandelweek aan een hoteleigenaar vertelden dat we voor deze manier van reizen hadden gekozen, waarschuwde hij ons voor vandalisme aan de auto. Maar het enige verschil dat wij constateerden bij terugkomst was het laagje stof op de auto :-).

In die week hebben we 3 keer in een zelfde hotel geslapen. Op de route Mertert-Remich in Luxemburg is de busverbinding goed, we hebben 2 nachten in het mooie Remich overnacht. Ook hebben we 2 nachten in Dudelange doorgebracht, omdat we daar een rustdag hadden ingelast. Veel is daar niet te beleven, maar een dagje relaxen met lezen en schrijven is goed voor lichamelijk herstel! Verder hebben we in Frankrijk 2 nachten in de stad Thionville doorgebracht, vanaf Molvange, Escherange, Algrange, Fontoy en Neufchef kan je bussen naar Thionville. Je zit dan wel een klein uurtje in de bus, wij vonden het achteraf een minder goede keuze. Beter is om in deze omgeving op de route een slaapplek te zoeken! In Frankrijk kan je overigens een vervoersbewijs in de bus kopen. Beschrijving van onze ervaringen staat hier.

We besloten om tijdens ons lange wandelweekend van etappe 7 weer een paar dagen met beide gezinnen door te brengen. Wij parkeerden onze auto na een kleine 4 uur rijden – vanaf Eindhoven- bij het gemeentehuis van Neufchef (Marie). De 1e nacht verbleven we in Romblas. De 2e avond overnachtten we in een chambre d’hote in Plesnois (de enige in de buurt). Op onze 3e wandeldag eindigden we in Metz waar we wat uren doorbrachten met onze familieleden in deze mooie stad. De laatste dag lieten we ze ’s ochtends vroeg al slapend achter in Metz voor onze laatste wandeldag tot aan het plaatsje Rongeuville. Waarna we onze auto ophaalden in Neufchef. Het volledige verslag van deze etappe kan je hier lezen.

Etappe 8 werd een lange wandelweek. Wederom gingen we met de auto, die we na 4 uur rijden parkeerden bij het station van Ancy sur Moselle.Tijdens de wandelweek hebben we een rustdag gehouden in Montauville. In het traject naar Custines konden we geen slaapplek vinden buiten Pompey. Daarom hebben we daar 2 overnachtingen doorgebracht, met de bedoeling om met de bus op en neer te gaan (ligne 1). Uiteindelijk hebben we het hele traject tot Pompey ineens gelopen en een 2e rustdag gehouden. Deze dag hebben we gebruikt om Nancy te bezoeken. Dat is zeker een bezoekje waard, evenals het stadje Liverdun.
In Salonnes zijn we door de weilanden 4 km naar Chateau-Sallins gewandeld om daar de snelbus naar Nancy te nemen (TED R350). Deze bus stopt overigens ook enkele malen per dag in Salonnes, maar natuurlijk niet toen wij daar aan kwamen…
Verder met de trein van Nancy naar Ancy sur Moselle om onze auto op te pikken.
Het volledige verslag van deze etappe kan je hier lezen.

Bij Etappe 9 besloten we wat relaxter te reizen, we zijn met de trein gegaan. Vooraf de tickets geboekt, gezocht naar de goedkoopste mogelijkheden. Vanaf Eindhoven was dat 6 uur treinen via Maastricht, Luik, Luxemburg, Metz, Nancy. We zijn vertrokken op een donderdagmiddag en hebben de avond in Nancy doorgebracht. De volgende dag zijn we om 19.45u op de bus gestapt naar Chateau-Sallins. Helaas wilden de chauffeur niet stoppen nabij Salonnes. Deze dag hebben we bijna 30 km gewandeld naar het hotel in Tarquimpool, het was een warme en zware dag. Achteraf gezien hadden we dit niet slim aangepakt. Tijdens deze etappes zijn nauwelijks winkels en/of horeca, het is aan te bevelen dit vooraf goed te organiseren.
Onze etappe stopte in Schirmeck. Onze laatste overnachting was in Col du Donon, van waaraf we de laatste dag in 2,5 uur naar Schirmeck zijn gewandeld om de trein van 10.43u te nemen naar Nancy. Je kan vanaf Schirmeck ook via Duitsland reizen.
Het volledige verslag van deze etappe kan je hier vinden.

Etappe 10 was in het najaar van 2016. Weer zijn we met het openbaar vervoer gereisd, via Duitsland naar Schirmeck dit keer. Het enige verschil met de vorige etappe is dat we tot Düsseldorf de IC bus (Flixbus) hebben genomen. Deze rijdt ook vroeg in de ochtend en kan een stuk goedkoper zijn dan de trein (tarieven zijn flexibel, afhankelijk van de vraag).
Gedurende deze week hebben we gemiddeld 23 km per dag gewandeld. Wij zijn geen snelle klimmers en nemen de tijd voor indrukken onderweg. Achteraf hebben we geconcludeerd dat onze planning te optimistisch was, we hebben het – ondanks het plezier samen – best zwaar gehad tijdens deze week.
De route naar de Middelandse zee wordt steeds mooier, niet alleen door de indrukwekkende vergezichten en natuur, maar ook door de bezienswaardigheden aan de route. Tijdens deze tocht kwamen we langs een concentratiekamp, een dierenpark, een klooster, een kasteel, wijnboeren – allemaal een bezoekje waard.
We hebben in deze wandelweek een rustdag gehouden in het mooie plaatsje Scherwiller, daar hebben we overnacht bij een wijnhoeve. Vanaf Le Hohneck kan je de route verder over de bergkam volgen richting Le Markstein. Wij hebben dat niet gedaan, wij zijn afgedaald naar Metzeral om vandaar de trein naar huis te nemen.
Het volledige verslag van deze etappe kan je hier vinden.

Pas een klein jaar later zijn we verder gegaan met etappe 11. Deze keer hebben we ontdekt dat ook de trein in het buitenland voor veel vertraging kan zorgen. Uiteindelijk hebben we de trein in Duitsland gelaten voor wat het was en zijn we met de IC bus verder gereisd  naar Frankrijk. We zijn vanuit Metzeral door het dal verder gewandeld – via Mittlach naar Le Markstein.
Dit keer hadden we de wandeldagen wat korter gepland, gemiddeld 15 km per dag. Voor ons is dat 4 uur wandelen (zonder rustpauze). Meestal ontbeten we ‘s ochtends op ons gemak om dan op de middag aan te komen bij de Ferme Auberge of hotel waar we nog van een late lunch op het terras konden genieten.
We wandelden 3 dagen, namen een rustdag bij een luxe hotel met buitenzwembad en wandelden nog eens 4 dagen. Het mooie van deze tocht was dat we bijna geen verhard pad hebben gewandeld. Dit was voor ons de meest fantastische en relaxte week van onze GR5 tocht tot op heden.
Via Offemont zijn we naar het centrum van Belfort gewandeld (GR532 Acces Belfort) om weer richting Nederland te reizen, met de trein door Duitsland.
Het volledige verslag van deze etappe kan je hier vinden.

Etappe 12 was alweer drie-kwart jaar later, in mei 2018.
Nu reisden we met het vliegtuig, vanaf Amsterdam naar Basel/Mulhouse, met KLM – zelfs een lunch aan boord. In Mulhouse zijn we in 10 minuten naar het dichtst bijzijnde stationnetje gewandeld en met de trein verder gereisd naar Belfort. Geen vertragingen, alles liep zoals verwacht. Wel moesten we op het vliegveld 1 rugzak inchecken ivm de wandelstokken, dat is goed te doen met een stevige omzak.
De wandeldagen waren langer en pittiger dan we verwacht hadden. We wandelden wederom 3 dagen, 1 rustdag, 3 dagen. De laatste 2 dagen wandelden we langs de oever van de rivier, maar ook daar veel stijging en dalingen.
Weer vergistten we ons in het feit dat op zondagavond de restaurants zijn gesloten en daarbij ook de kleine winkeltjes op maandagmiddag.
Onze laatste overnachting was in Les Brenets (let op dat je de Zwitserse boot neemt vanaf de watervallen, de laatste gaat buiten het seizoen al om 3 uur ‘s middags, wandelend naar Les Brenets is overigens maar 1,5 km). Vanuit dat mooie dorpje hebben we de trein genomen naar Basel (4x overstappen, maar verbindingen sluit wel goed aan) om met de bus naar het vliegveld te rijden (vertrekt elke 10 minuten).
Treinkosten Mulhouse vliegveld-Belfort € 16,70 pp / Les Brenets-Mulhouse vliegveld € 19,25 pp)
Het volledige verslag van deze etappe kan je hier vinden.

Etappe 13 was in mei 2019.
Ook nu vlogen we. Met KLM vanaf Amsterdam naar Geneve. Vanaf het vliegveld in Zwitserlans reisden we in 2,5 uur met de trein naar Les Brenets. Dat is 3x overstappen, maar de treinen sluiten moeiteloos op elkaar aan. Van station Les Brenets naar de GE5 wandelroute in Villers-le-Lac is ongeveer 3 km wandelen.
Overnachtingen en diners hadden we vooraf geboekt én gecheckt of er winkels in de buurt zijn en of er linnengoed aanwezig is (in geval van appartement).
De wandeltochten waren op zich niet pittig. Voor ons maakten de weeromstandigheden het een uitdaging: regen, hagel, sneeuw, wind. Op de berg lag nogal wat sneeuw. Het is aan te raden om een maand later dit traject af te leggen. We wandelden in totaal 11 dagen. Eerste dag slechts 5 km, daarna 4 volle wandeldagen, 1 rustdag, 5 wandeldagen. De laatste 25 km naar het meer van Geneve hadden we verdeeld over 2 dagen.
Onze rustdag was in het skidorp Métabief. In mei is daar niets te beleven. Winkels zijn dicht, een enkel horecagelegenheid is open. Vanaf eind juni leeft het daar weer. Enkele open supermarkten liggen op 2 km afstand.
De wandelingen in deze etappe waren zeer afwisselend, van weilanden, bossen tot bergkammen. Vooral natuur. Deze etappe is best veel over verhard pad. Hierdoor legden we meer km’s per dag af. Soms waren we al ronder 13.00u op onze slaapplek. Wij vertrokken ‘s ochtends tussen 6.00u en 8.00u. Afhankelijk van de lengte en de te verwachten zwaarte van de dagtocht.
Onze laatste overnachting was in Saint-Cergue. Van daaruit is het 10 km afdalen naar Nyon. We vonden deze tocht enigszins tegenvallen, minder uitzicht naar het meer dan vooraf verwacht.
Na een uitgebreide lunch in Nyon, én de foto’s bij het meer, hebben we de trein gepakt naar het vliegveld van Geneve.
Treinkosten Geneve vliegveld-Les Brenets € 53,00 pp / Nyon-Geneve vliegveld € 13,50 pp)

Websites openbaar vervoer:
België http://www.belgianrail.be/nl
Luxemburg http://www.cfl.lu/fr
Frankrijk http://lu.voyages-sncf.com/fr/
Flixbus www.flixbus.nl
Zwitserland www.sbb.ch

overnachten

Wij zijn van het luxe overnachten, dat wil zeggen het liefst in hotels met een goed bed, eigen sanitair, diner en ontbijt.

Over het algemeen boeken wij onze overnachtingen via Booking.com. In het begin deden we dat tijdens de wandelweek zelf, tegenwoordig voor dat we vertrekken. Het kost wat meer uitzoekwerk vooraf, maar het geeft rust want een slaapplaats is dan gegarandeerd. Wij boeken zoveel mogelijk overnachtingen met mogelijkheid tot annuleren. Stel dat we de wandelreis willen afbreken of verschuiven hebben we geen hoge kosten. Om tijdens de reis je boekingen te volgen, of aan te passen, kan je het best de Booking.com App op je telefoon installeren, deze werkt heel goed.

Op deze site staat een overzicht met hotels vlak bij de GR5, met doorklik mogelijkheden om direct te boeken bij Booking.com. Kijk hiervoor op de pagina Slapen langs de GR5.

In België zagen we tijdens de tocht regelmatig een B&B waar je terecht kunt, mocht je nog geen overnachting hebben geregeld. Maar in Luxemburg zijn deze dun gezaaid, daar ben je vooral aangewezen op hotels. Zo ook in het noorden van Frankrijk. In de Vogezen zijn wel weer verschillende slaapplekken te bemachtigen onderweg – als je tenminste op de middag aankomt (ervaring in het hoogseizoen).

Hotels waar wij hebben geslapen:
(Op de blauw gekleurde teksten kan je doorklikken)

Parkhotel Villa des Effats, VielsalmHotel ligt 500 mtr van de route. Prima hotel, je kunt er redelijk goed en goedkoop eten.

Hotel Burg Hof, Burg ReulandHotel ligt aan de route bij punt 42. Wij sliepen in het nieuwere bijgebouw aan de overkant van de straat. Kamers zijn ruim en degelijk. Het eten was ook goed, er zijn verder geen mogelijkheden om te dineren in het dorpje. Er is een bakker in het dorpje, maar die is niet elke dag open.

Hotel Daytona, Dasburg (Duitsland)Bij punt 49 over de brug, op 700 mtr. afstand van de GR5. Dit een motorvriendelijk hotel met Nederlandse eigenaren. Eenvoudig hotel, maar heel vriendelijk ontvangst, goed eten en grote potten bier… Bij het ontbijt kregen we spontaan zakjes om een eigen lunch te maken zonder extra betaling. Top!

Hotel Heinz, ViandenLeuk familiehotel, authentiek ingericht, ruime kamers. Wij hadden een kamer aan de voorzijde en auto’s die over kinderkopjes rijden maken veel lawaai weten we nu uit ervaring. Het ontbijt was prima, helaas voor ons geen bruin brood. Wij sliepen daar 2 nachten, de eigenaars wisten dat wij waren wandelen en hielden in de gaten of we wel terug kwamen op de 2e dag. Dat gaf een goed gevoel! Er is in het hotel geen mogelijkheid om te dineren, maar Diekirch kent veel restaurants.

Hotel du Parc, DiekirchHotel ligt vlak bij trein- en busstation, 1 km. van de GR5 route. Kamers zijn rustig, ontbijt is prima.

Camping Plage, Beaufort  –  Deze camping ligt aan de route en heeft enkele nieuwe chalets in de verhuur. De chalets hebben 3 slaapkamers, douche, een apart toilet en een ruim terras. Vlak voor de camping is een bushalte met verbinding naar Diekirch en Echternach.
Een ander alternatief is Hotel Auberge Rustique, dat ligt ook aan de GR5.

Hotel Saint-Nicolas & Spa, Remich  –  Wij vielen voor de Spa, maar deze viel een beetje tegen. Vriendelijk personeel, mooie kamer, goed ontbijt. In Remich zijn meerdere goedkopere hotels.

Youth Hostel Schengen, Remerschen – Wat goedkoper dan een hotel, maar veel minder luxe. Het leuke is dat je veel andere actieve mensen ontmoet. Het dorpje ligt 500 meter en heel veel treden van de route vandaan. De volgende ochtend begin je met een flinke klim van 400 treden, waarna de rest van de dag een redelijk vlakke route volgt.

Hotel de la Frontiere, Frisange – Hotel ligt 1 km van de GR5 route. Verrassend, hotel ligt aan de snelweg op de grens met Frankrijk, maar bijna geen geluidsoverlast op de kamer, goed ontbijt, vriendelijke eigenaar.

Hotel Restaurant Mille 9 Sense, Dudelange (Burange) – Hotel ligt 2 km van de GR5 route midden in een klein stadje tegenover een mooie kerk. De bedden vielen wat tegen, verder een goed hotel.

Citotel Logis des Oliviers, Thionville – Hotel ligt vlak bij trein en busstation naar Molvange, Escherange, Algrange, Fontoy en Neufchef. Opstap voor de bus is tegenover het busstation voor het schoolgebouw ‘Cité scolaire Hélène Boucher’. Redelijk eenvoudig hotel in een rustige winkelstraat. Vriendelijk personeel, ontbijt is optioneel en is uitgebreider dan wij hadden verwacht voor Franse begrippen.

Chambre d’hôtes les glycines, Romblas – ♥ – Een supermooie B&B in Romblas, waar we zelfs ieder een eigen 2-persoonsbed hebben, verdeeld over 2 verdiepingen in een sprookjesachtige sfeer. Hotel ligt 1,5 km van de GR5 route. Er zijn voldoende diner mogelijkheden in de omgeving. Het ontvangst is aardig en het ontbijt is goed.

Chambre d’hôte Dominque Meyer, Plesnois – Allervriendelijkst ontvangst door mevrouw Meyer in haar woonhuis. Er is geen restaurant op loopafstand, op verzoek kookt zij een goede maaltijd voor je. Mailen kan via dominique.meyer.plesnois@gmail.com.

Hôtel Du Théâtre, Metz Hotel is gevestigd in een 17e-eeuws gebouw met meubilair uit de 18e eeuw en ligt in het historische centrum van Metz, op een soort eilandje. Het hotel heeft een zwembad maar dat was buiten gebruik toen wij er waren. Het ontbijt was uitgebreid. Geen luxe hotel, heeft wel een mooie ligging. Wij hebben de tour du Metz gevolgd, die komt bijna langs het hotel.

Chambre d’hôtes la Renaissance, GorzeB&B aan de route, in een huis met veel oude meubels, lijkt bijna een museum. Op verzoek kookt de vrouw des huizes en krijg je een lunchpakket mee (special offer for walkers). Voor contact klik hier.

Indpendant Studio, Pagny-sur-MoselleEen studio 1,4 km van de GR5 route, te boeken via Airbnb. Praktisch ingericht met keukentje, badkamer en bedbank. Voldoende winkels en restaurants in het plaatsje. Voor contact klik hier.

Bagatelle, Pont-à-Mousson – Eenvoudig hotel 3,5 km van de GR5 route, ligt vlak bij de Moezel. Leuk plaatsje om een rustdag te houden. Kamer en ontbijt was prima.

Domaine de la Printaniere, Pompey – ♥ – B&B met een mooie tuin, gelegen 3,5 km van de GR5 route. Eigenaar woont zelf niet in het huis. Ontbijt is goed. In het dorp zijn voldoende winkels en restaurants. Het is eenvoudig om van Pompey met de bus naar Nancy te reizen.

Chambre Table d’hote Clos de Pommes, Bioncourt – ♥ – B&B 1 km van de GR5 route, zeker de moeite waard. Mooie degelijke kamers. Zeer aardige gastvrouw die geweldig goed kan koken, ook hier geldt: vooraf om vragen. Als aperitief mochten we kiezen uit verschillende eigen gemaakte likeurtjes. Voor contact klik hier.

Hotel des Prélats, NancyOud hotel in het centrum, 1 km vanaf het station, 0,5 km vanaf de bushalte naar Salonnes. Ontbijt is prima.

Aparthotel Adagio Access Nancy Centre, NancyNieuwe moderne studio met keukentje, ontbijt is prima. Prijs is afhankelijk van het aantal reserveringen. Maar ligt natuurlijk vast als je vooraf boekt. Het complex ligt 1,4 km van het station en tegenover de bushalte van de bus naar Salonnes.

Chateau d’Alteville, Tarquimpol – ♥ – Hôtel is een soort van kasteel met boerenhoeve, ingericht naar oorspronkelijke stijl en is gelegen aan de wandelroute. Dineren kan op aanvraag. Let op, je zit dan wel aan een grote tafel met de andere gasten en de zeer vriendelijke eigenaar (is ook burgemeester van het 60 inwoners tellende Tarquimpool). Wij vonden het diner redelijk aan de prijs. Op verzoek kregen wij wat brood mee voor de lunch.

Camping les Mouettes, GrondrexangeDe camping ligt 300 meter van de GR5 route en heeft enkele blokhutten (chalets), stacaravans (caravanes) en een appartementje aan het water (petit gite en bord d’étang). Wij sliepen in het appartementje dat best aardig ligt (onder het restaurant/winkeltje) maar dat nog niet helemaal opgeknapt was. Het stonk erg naar verflucht. Eten kan je beperkt kopen in het restaurant en bij de receptie van de camping. Brood is op zondag pas vanaf 10.00u verkrijgbaar. Voor info klik hier of mail naar otsi.gondrexange@wanadoo.fr

Hotel Les Cigognes, AbreschvillerHotel ligt bijna aan de GR5 route. Prima hotel, eten in restaurant is goed evenals het ontbijt. Hotel heeft een overdekt zwembad dat op verzoek gebruikt kan worden.

Hotel restaurant Le Velleda, Col du DononHotel ligt aan de GR5 route. Neem vlak voor het hotel bij de opsplitsing van de route het rechtse pad, dan hoef je niet meer omhoog te lopen. Hotel heeft een spa. Ontbijt is prima en je kunt in het restaurant eten zonder vooraf te reserveren.

Hôtel-Résidence La Rubanerie, Schirmeck (La Claquette)Hotel ligt niet aan de GR5 route. Wij zijn vanaf het centrum van Schirmeck naar La Claquette gewandeld. Na de overnachting zijn we naar de GR532 gewandeld tot we weer op de GR5 uitkwamen. Aardig hotelletje, de keuken was gesloten. Een stukje verderop, aan de andere kant van de spoorlijn, zijn enkele kleine restaurantjes.

Le Grand Hotel du Hohwald, Le Hohwald – ♥ – Hotel ligt aan de route, midden in het mooie dorpje. Het hotel heeft een heerlijk warm binnenzwembad en een sauna. Dit is een tophotel!

Zinck Hotel, Andlau – ♥ – Hotel ligt vlak aan de route in het mooie dorpje. Dit mooie, luxe en gastvrije hotel is gevestigd in een oude fabriek.

Vignobles Frey-Sohler, ScherwillerVolledige bovenwoning met 2 slaapkamers, leefkeuken en woonkamer. Ligt 1,5 km van de route (bij punt 70) in het plaatsje Scherwiller. De inrichting is wat gedateerd. Linnengoed is aanwezig of te verkrijgen in de winkel op de begane grond. Evenals een goed glas wijn. Een leuk restaurant in Scherwiller is A la Couronne.

Caveau de l’ami Fritz, Ribeauvillé – ♥ – Hotel is gevestigd in een oud vakwerkhuis en ligt in het centrum van het mooie dorp, ongeveer 1 km van de GR5 route. Dit leuke gemoderniseerde hotel heeft een prima keuken.

Logis Hôtel Restaurant La Tête Des Faux, Le Bonhomme – Hotel ligt nagenoeg aan de GR5 route. Kamers zijn redelijk klein maar prima. De Italiaanse keuken is goed.

Hôtel Restaurant Du Chalet, Stosswihr – Hotel ligt aan de GR5 route, is enigszins gedateerd. We hebben daar eenvoudig maar prima geslapen en gegeten.

Hotel Wolf Markstein, Le MarksteinHotel ligt aan de GR5 route aan het begin van het dorpje. Hotel is eenvoudig maar goed. Het diner van het halfpension was uitgebreid en uitstekend verzorgd, het ontbijt was matig.

Molkenrain Refuge, MolkenrainLigt op de GR5 route. Refuge waar wij op krakende bedden in een slaapzaal sliepen. Je dient lakens en handdoeken zelf mee te nemen en zelf te koken. Drankjes kan je daar wel kopen. Vriendelijke mensen. Voor info mail naar Claudine Allemang: allemangf@wanadoo.fr

Vlak voor de refuge ligt Ferme Auberge du Molkenrain waar het verblijf waarschijnlijk wat comfortabeler is.

Hotel Du Parc, Thann – ♥ – Hotel ligt vlak aan de GR5 route. Luxe hotel met buitenzwembad, sauna en jacuzzi. Geweldige plek voor een rustdag! En vergeet dan vooral niet te ontbijten in het hotel! heb je niet zoveel zin in een chique diner? Le Caseus is een aanrader. Het stadje heeft een kerk die vooral aan de buitenkant een bezienswaardigheid is.

Auberge le Belacker, Belacker – ♥ – Stel je voor, je wandelt door de Vogezen te genieten van de vergezichten. In het dal zie je een boerderij liggen met een rood dak omringd door koeien. Via het weiland wandel je daar heen, waar je verwelkomt wordt in de herberg. Nadat je de rugzak gedropt hebt in je kamer, settle je jezelf op het terras, luisterend naar de koebellen, met een zelfgebakken stuk taart, wat lekkers te drinken en het mooiste uitzicht ooit – op Le Grand Ballon – die je enkele dagen daarvoor hebt beklommen. Dat is dus Auberge le Belacker. Vriendelijk ontvangst, goed verzorgd halfpension. Kamers zijn niet groot maar prima, per 2 kamers deel je een douche en toilet.

Auberge Refuge du NeuweiherOok weer zo’n pareltje, gelegen aan de rand van een stuwmeertje. Kamers zijn zonder eigen douche / toilet. Maar de gastvrijheid maakt alles goed. Halfpension is uitstekend. Deze locatie ligt niet aan de route, wij zijn tussen punt 269 en 270 bij de schuilhut afgedaald naar het dal (richting GR531). De volgende ochtend hebben we de GR531 gevolgd totdat we rechts af konden richting punt 270A.

Hotel Restaurant du Sommet, Ballon d’AlsaceHotel bij punt 274, ligt langs de doorgaande weg D466. Beetje achterhaald qua inrichting. De bedden waren erg smal, je betaald per persoon en niet per kamer. Daarom hebben we in 2 aparte kamers geslapen. Eten was prima. Schitterend uitzicht op de Alpen en over Belfort.

Au Logis des Ours, Offemont – Wij hebben de oude GR5 route gewandeld richting Belfort, via Offemont. De bedden zijn erg smal, we hebben in 2 kamers geslapen. Het restaurant is op zondag gesloten (wij waren er op zondag), er was niets in de buurt dat ‘s avonds nog open was.

Grand Hôtel du Tonneau D’or, Belfort Er zijn verschillende hotels en restaurants in Belfort. Dit ruime hotel ligt vlak bij de oude GR5 route die boven over het fort gaat. Wij zijn de volgende ochtend onderlangs het fort gewandeld tot aan de D419 en hebben daar de route weer opgepakt (bij punt 13).

Côte Grange, Bourogne – ♥ – Dicht bij de GR5 route, een aardig karakteristieke B&B met klein buitenzwembad en uitermate vriendelijke eigenaren. Als je wat wilt eten, is het beter om het vooraf te reserveren. In het dorpje is een restaurant dat op zondagavond is gesloten.

Gîte Vandoncourt, Vandoncourt – ♥ – Ligt aan de GR5 route, daar kan je kamers of bedden huren, maar ook – zoals wij gedaan hebben – een huis met 3 slaapkamers, 3 badkamers, eigen keuken en groot terras. De bedden hadden we op laten maken en linnengoed was op verzoek aanwezig. Kosten € 30 pp. voor 1 nacht. Boeken via plaatselijke VVV (zie link).

Hôtel le Bellevue, St. HippolytePrima hotel, vlak aan de GR5 route. Het was onze rustdaghotel, de keuken is uitstekend!

Hôtel Restaurant Taillard, Goumois – ♥ – Prijzig hotel aan de GR5 route. Als je van culinair houdt moet je hier zeker heen gaan. We hebben overigens heerlijk geslapen en gegeten, maar veel te kort aanwezig geweest om er van te genieten.

Maison Monsieur, Biaufond, Zwitserland – ♥ – Een km van de GR5 route, de brug over in Zwitserland, maar zeker de moeite waard. Toilet en douches op de gang, maar keurig verzorgd, rustig gelegen aan de rivier en heerlijk eten! Als je er heen wandelt: na de brug rechtsaf, na het 1e tunneltje via een poortje met een oud hekje aan de rechterkant van de weg, door het parkje naar de waterkant, naar Maison Monsieur!

Chambres d’Hôtes le Passiflore, Les Brenets, ZwitserlandAls je besluit om via Les Brenets te reizen is dit hotel een prima hotel. Toilet en douches op de gang. Voor ons was dit het minste hotel van de week. Overigens hebben we heerlijk gegeten in het Restaurant de La Place, aan de overkant van de weg. Hotel ligt op 7 minuten afstand van het treinstationnetje.

Logis Hotel le France, Villers-le-LacHotel ligt aan de GR5 route, 3 km van het treinstation Les Brenets. Het is een oud hotel, zeer gastvrij. Het hotel heeft een culinaire keuken. Wij hebben heerlijk gegeten, maar is wel prijzig. Er zijn voldoende andere eetgelegenheden in het kleine stadje. Een supermarkt is om de hoek.

L’Auberge du Vieux Châteleu, Vieux Châteleu – ♥ – Gastvrije auberge in de natuur met uitstekende keuken. Aan de GR5 route. We hadden gevraagd om een kamer met eigen sanitair. Tot onze verbazing kregen we een appartementje met aparte woon/eetkamer en keukentje. Zeer ruim.
Voor info klik hier.

Hauterive-la-Fresse, La Perdrix (Les Allieés) – ♥ – Karakteristieke auberge in een rustige omgeving. Ruim 2 km van de GR5 route. Bij de kerk van Les Allieés ga je rechtdoor, via La Chevrette wandel je over de rustige D320 naar La Perdrix. Wij hadden een mooie kamer met eigen sanitair. Heerlijk gegeten in het bijbehorende restaurant.

Auberge du château de Joux, FrambourgFunctioneel hotel. Kamers zijn niet ruim maar al het noodzakelijke is aanwezig. Dat geldt ook voor het restaurant. Vriendelijkheid en de kwaliteit maakten het gemis aan sfeer in dit hotel goed. We hadden vanuit de hotelkamer wel uitzicht op de 2 burchten. Het hotel ligt 1 km van de GR5 route.

Métabief appartement, Les Hôpitaux NeufsWij overnachtten in een particulier appartement in dit kleine moderne skidorpje. Dit appartement heeft 2 mini slaapkamers, een keuken/zitkamer, een mini badkamer en een buitenterras met eigen tuintje. Helaas heet het appartement weinig uitzicht. Het is wel een prima plek om te overnachten, ongeveer 1 km van de GR5 route. Buiten het seizoen zijn er geen winkels open en slechts enkele horeca gelegenheden. Supermarkten zijn te vinden op 2 km afstand. Het is aan te raden om vooraf met de eigenaresse goede afspraken te maken over het vinden van de sleutel. Zorg ook vooraf dat je de code van de centrale toegangsdeur ontvangt!

Le Chalet de la Source, MoutheNet voorbij de waterval rechtsaf, ligt 100m van de GR5 route. Wij hadden een kamer met sanitair op de gang. Kamers met sanitair hebben allen een 2-persoons bed. Kamers en sanitair zien er keurig uit. Zeer vriendelijk ontvangst. Restaurant was gesloten, maar eigenaar heeft in overleg een eenvoudige maaltijd voor ons bereid. Van te voren had ik gevraagd om diner mogelijkheden. De eigenaar wilde ons zelfs op en neer rijden naar de Italiaan in het dorp als we dat gewild hadden.

‘L’Hôtel les Mélèzes Les Clochettes du Risoux, Chapelle-des-bois – ♥ – Onze topper van deze week! We werden zeer gastvrij ontvangen en volledig in de watten gelegd met 2 (!) 3 gangen diners. Het restaurant is gerestaureerd de kamers worden nu opgeknapt. Hotel ligt aan de GR5 route.
Voor info klik hier.

Hôtel Restaurant La Redoute, Les RoussesHotel ligt 200m vanaf de GR5 route. Ontvangst was vriendelijk, kamer is functioneel. Goede plek om te overnachten. Het restaurant was gesloten, er zijn voldoende dinermogelijkheden in het toeristische dorpje.

Hotel Restaurant La Poste, Saint-Cergue, ZwitserlandHotel ligt aan de GR5 route. Het hotel heeft momenteel geen management. We konden de sleutel ophalen in een restaurant 100m verderop. Wij waren de enige gasten, een beetje vreemd in een verder leeg hotel. De kamer was prima.

Link naar Booking.com: www.booking.com
(of klik op de teksten die in het blauw zijn weergegeven)

bagage

Het liefst wandelen wij van slaapplaats naar slaapplaats. Dat betekent een redelijk volle rugzak omdat je schone kleding mee dient te nemen, EHBO- en toiletartikelen én dagproviand. Ons motto is neem alleen het noodzakelijke mee! Heerlijk om een week niet te bekommeren om make-up, sieraden, chique kleding, hoe je haren zitten etc. Back to basic!

Dit neem ik mee / trek ik aan: 2 paar sokken; 2 sets lingerie; wandelrokje; lange wandelbroek; 2 hemdjes; 2 shirts met korte mouw; (thermo)shirt met lange mouw; marino wollen legging; dun vest; windvest of donsjack; regenjas; poncho; een paar wegwerp poncho’s; Buff sjaaltje; legging+ jurkje voor ‘s avonds; bikini;  wandelgids; oplader telefoon; paspoort/ID; minimale aan toiletartikelen; artikelen die ook met een dagtocht mee gaan.

Dit neem ik in mijn rugzak mee voor overdag: routebeschrijving; waterzak met minimaal 1 liter water; klein reishanddoekje; 1 lichtgewicht opvouwbare wandelstok; pet; zonnebril; EHBO setje; voetverzorging artikelen; zonnebrand; anti muggenspray; fluorescerende band voor zichtbaarheid in het donker; opvouwbaar zitmatje; houdbaar roggebrood en/of vers brood; kuipjes jam, stroop, pindakaas, paté; mes en lepel; granenrepen; fruit; noten.

Als er een rugzak ingecheckt moet worden in het vliegtuig: een afsluitbare omzak (flightbag) met slotje.

hoogteverschillenGR5 hoogteverschillen

De Nederlandse wandelpaden kennen nauwelijks hoogteverschillen, dat is wel anders op de GR5. Je hoeft geen topsporter te zijn om de route te kunnen lopen, maar een normale conditie is wel prettig. Als je enkele dagen achtereen gewandeld hebt verbetert je conditie, waardoor het wandeltempo wat toeneemt. Wat voor ons belangrijk is: wandel op je eigen snelheid en heb oog voor je wandelmaatje. Als mijn wandelmaatje een niet zo’n beste dag heeft ben ik degene die haar kan opbeuren, of kan afremmen (en andersom ook natuurlijk). Dan wandelen we maar wat minder op die dag, of wandelen we in een lager tempo. In Nederland wandelen wij gemiddeld 5,5 km per uur. In de Ardennen, Luxemburg en de Vogezen over de heuvelachtige bospaadjes ligt dat tempo een stuk lager, we wandelen daar gemiddeld 3,5 km per uur. Maar wat een mooie omgeving!

In het boekje van Maastricht naar Diekirch staat een hoogtegrafiek van die route. Van de opvolgende etappes kan je op verschillende wandelsites grafiekjes vinden. Op deze pagina heb ik mijn hoogtegrafieken gezet van Mertert naar Neufchef. De grafieken heb ik gemaakt met de App Runkeeper die ik inschakel op een iPhone bij het beginpunt van mijn wandeling. App Runkeeper

In de boekjes van Mattie Hoenjet kan je ook grafieken vinden van de etappes. Info over deze boekjes vind je op deze pagina.